The Mind

The Mind

We hebben level 7 overleefd vandaag, mijn vrouw en ik, straks gaan we verder maar we hebben nog maar één leven en één ster! Gisteren zijn we met drie niet verder geraakt dan level 5. We waren echter kansloos, de 40, 41 én 42 zaten over de drie handen verdeeld ...kansloos (de dramatische “NEEE!” van Sam toen de 42 onder de 41 terechtkwam was oprecht en dus hilarisch). Nu ja, het stelt allemaal niks voor, je wint pas echt op level 12, LEVEL 12 ! En dan gaat het eigenlijk nog verder, naar de Dark Levels. De levels waar de kaarten gedekt worden gespeeld...onmogelijk...hekserij.

Alhoewel,

We hebben The Mind pas 24 hr en moest ik nu ons extra leven al in level 4 kwijtspelen dan denk ik, eerlijk gezegd, dat ik liever herbegin.

Levels 1, 2 en 3? Die draaien we erdoor binnen de minuut, met andere woorden : we zijn “er” snel aan het geraken.

Levels

Wat moet je doen? Simpel : er zitten 100 kaarten in de doos die genummerd zijn van, u raadt het al, 1 tot 100. In ronde 1 krijgt ieder 1 kaart, in ronde 2 ieder 2. Hoeveel kaarten krijgt iedere speler in ronde 10? Juist! Nu is het eenvoudigweg de bedoeling alle gedeelde kaarten in oplopende volgorde uit te spelen, that's it. Oh ja, verbale en non-verbale hints zijn niet toegelaten m.a.w. stil zitten en bakkes toe! Kleine tics, body language, de blik in je ogen, zulke dingen gaan onvermijdelijk zijn. Maak je geen zorgen, zij zijn het peper en zout van dit magische spel.

Er danst een spookkonijn op de cover van The Mind, en ik kan me niet van de gedachte ontdoen dat het spookkonijn gaat verschijnen tijdens de Dark Levels, het danst nu al een beetje in mijn hoofd.

De Ezel...

Inka en Markus Brand : ' Het Dorp '

( set collection, worker placement)

" kinderen !! goed nieuws !! opa Zebedeus is dood ! "
" Vader, dat is fantastisch nieuws ! Opa Zebedeus, de burgemeester ? Hij gaat daar zo mooi liggen in zijn graf ! "
" ja kinderen, boven dat van oma Jullienne, weet je nog hoe blij we waren toen die de pijp uit ging ? "
" zeg vader, stel je voor dat nonkel Juul, de smid, komt te overlijden voordat die oude veehandelaar zijn laatste adem uitblaast ? "
" daar zeg je al zoiets zoon 2, die lopen inderdaad allebei op hun laatste benen ; ga onmiddellijk naar de smidse en bestel een ploeg, dat overleeft hij nooit, ga dan naar de markt want daar staat een klant te trappelen om ze van je af te kopen, wij zorgen ondertussen voor nog een beetje nageslacht . Ons volgende kind wordt een reiziger ! "
" en ik dan vader ? Betekent dat .....? "
" ja zoon 3, jouw toekomst ligt bij de kerk . "
" de kerk ??!! maar vader dat betekent de duisternis van het klooster !! Met een beetje pech zie ik nooit meer het daglicht, geraak ik nooit meer.... vader ? VADER ??!! "

Het Dorp heeft een donker kantje . Vier generaties lang ga je werken, reizen, bidden, politiek bedrijven, verkopen en oogsten en ...sterven. De dood speelt mee (er heerst bv ALTIJD de pest, het heel spel lang ), alles wat je doet kost tijd en tijd eist levens . Maar geen paniek, sterven ze op tijd dan worden ze bijgeschreven in de annalen van het dorp waar ze op het eind punten opleveren . Wel paniek, sterven ze ' te laat ' dan komen ze in een anoniem graf terecht, vergeten, puntloos. Thematisch steekt het prachtig in mekaar : je doodwerken is een makkie en oud worden lukt het best als pastoor . Je kan een familielid naar de herberg sturen ( uitbreiding : "De Herberg") een notoir dronkenlap van hem maken die de ene na de andere tournee generale geeft en zo een massa mensen leert kennen die je hand en spandiensten verlenen .vlak voor zijn lever het definitief begeeft stuur je hem op reis en aangekomen in de eerste stad valt hij onmiddellijk dood . Hij wordt dan in alle glorie begraven als 'een groot reiziger en ontdekker' ! Score !! flauwekul zeg je ? Vertel dat maar tegen de Sioux en de Apachen die dankzij Christoffel ' geef ons nog iets ' Columbus door het leven moesten gaan als Indianen omdat meneer met een stuk in zijn kloten tegen de Amerikaanse kust botste en zei " vwoilaa, vwe zjijn innn India ! HOEREEEEEE !"

Het Dorp is mooi, goed, simpel én uniek .

Het Dorp is lachen met de dood, soms moet dat kunnen

De Ezel...

Masao Suganome : ' machi koro '
(bouw je eigen stad !)

Ted Alspach : ' suburbia '
(bouw je eigen stad !)

Het belangrijkste eerst : als je machi koro aanschaft dan MOET je er de uitbreiding 'de haven' bij nemen . Zonder uitbreiding is machi koro een broodje met tomatensaus, met uitbreiding is het een Bruschetta ;-) Ik wil zout op mijn frieten en alcohol in mijn bier, cafeïne in mijn koffie en suiker in mijn snoep . Ik wil ' de haven ' in machi koro !

In Machi Koro ( 2 tot 5 spelers, dice rolling/card drafting) bouw je...euhm... geen hol. Je gooit met dobbelstenen en koopt kaartjes, that's it. Goed, op die kaartjes staan dan wel gebouwen en graanvelden enz maar in principe koop je getalletjes die je dan weer probeert te gooien ( of je hoopt dat iemand anders ze gooit) en je koopt nieuwe kaartjes zodat je nog meer kaartjes kan kopen om uiteindelijk zo snel mogelijk de kaartjes te kopen waarmee je begonnen bent en wie dat als eerste doet wint ! Dat - klinkt - saaaaai . Maar dat is het dus niet, machi koro (met uitbreiding!) is leuk, snel, verslavend en spannend tot het einde . Het is op 2 minuten aangeleerd en op een kwartiertje gespeeld . Het is een pareltje qua design en eindeloos herspeelbaar . Het is pietjesbak met speciale krachten . Slechts 1 klein minpuntje: het thema (bouw je eigen stad) is onbestaande, dit is een zuiver gokspel en daar is niks mis mee, Liv Tyler kijkt een beetje scheel en daar zeg je ook geen nee tegen .

In suburbia (1 tot 4 spelers, tile placement) bouw je...euhm...een stad !is het thema in machi koro onbestaande dan is het in suburbia overweldigend . In dit spel draait het allemaal om reputatie en inkomen en de balans tussen deze twee is geniaal uitgewerkt . Een voorbeeld : fabrieken doen wonderen voor je inkomen maar hoe je ze inplant bepaalt je reputatie, zet ze langs een wooncomplex en je reputetie neemt een duik dat is dan weer nefast voor je populatie die je nodig hebt...om te werken in de fabrieken . Je kan je populatie dan een geweldige boost geven door 'the projects' te bouwen maar vraag eens aan Los Angles hoe goed dat is voor de reputatie van je stad . Ok, dan bouwen we scholen, die zijn goed voor je reputatie, inderdaad, maar scholen kosten geld m.a.w. Je inkomen moet omhoog en zo blijf je bezig . Daarbovenop zijn er dan nog de 'goals',er zijn er een twintigtal maar er komen er slechts een handvol in elk spel terecht : bouw de meeste fabrieken, bouw de meeste meren, behaal het hoogste inkomen, behaal het laagste inkomen, behaal de slechtste reputatie enz . Deze tegels leveren soms zoveel punten op dat het misschien toch interessant wordt om een broeihaard voor I.S. Strijders te bouwen vol met torenflats en stinkende fabrieken. Suburbia is simpelweg één van de beste boardgames ooit en geloof me ik ben niet de enige die er zo over denkt . Je kan in dit spel echt slecht bezig zijn en toch wil je verder spelen . wilt absoluut jou idyllisch droomstadje met het grootste meer, omgeven door parken en riante villas . En wat blijkt? Op het einde is het een nek-aan-nek race tussen jouw Knokke Zoute en het Molenbeek van speler C, prachtig !

De Ezel...

Antoine Bauza : ' ghost stories '

motorpsycho : ' Custers last stand '
(just that one more demon to exorcise)

2 tot 4 spelers, genre co-op

co-op dus, samenwerken om het spel te verslaan . Het bestaat al een tijdje maar Pandemie heeft het genre naar een nieuw niveau getild . Voor pandemie was een co-op spel vooral een mathematisch goocheltrucje waarop een thema geplakt werd, goed gevonden maar even saai als schijten zonder lectuur . Matt Leacock heeft hier gelukkig verandering in gebracht. Niet meer : de grootste priemtweeling met elkaar vermenigvuldigen hier dan een soort wortel uit trekken en alles delen door Pi en zo te weten komen hoeveel kaartjes je moet spelen om de ring te vernietigen in Mount Doom (pffff !), nee, in pandemie bind je de strijd aan tegen virussen, krijg je een echte rol (dokter, dispatcher, wetenschapper enz) voer je discussies en is de basis van elke beslissing : 'waarschijnlijk komt nu', ' de kans is klein dat' en 'het is een gok maar...', Leuk Spel !!!!

Maar het gaat hier niet over Pandemie (dat ik iedereen aanraad en overal te krijgen is), het gaat over Ghost Stories en dat is van een héél andere orde . Iron Maiden live is fantastisch : meebrullen, bier zuipen, leute en plezier! En bij het naar buiten gaan tickets bestellen op je iPhone om morgen in Keulen opnieuw te gaan kijken, feestje. Motorpsycho live is fantastisch : power, klasse, technisch vernuft en rock & roll ! En voor het buiten gaan effe gaan zitten, uithijgen en denken : ' als die volgend jaar ergens in de buurt spelen ga ik zeker terug ', feestje maar van een andere orde . Mijn grootste probleem met Ghost Stories is de doos, bij het openen zou er een bokshandschoen op een springveer moeten uitschieten die je onmiddellijk een tand uit je muil klopt, dan weet je tenmiste waar je aan toe bent .In dit spel zijn jullie monnikken die vechten tegen de geesten van Wu-Feng, de heerser van de 9 hellen .Jullie zijn met 2 tot 4, zij zijn altijd met 50 en als 40ste komt een incarnatie van the boss zelf . Versla hem voordat spookje nr 50 tevoorschijn komt en je wint ! Simple comme bonjour ! Niet dus, onderweg moeten jullie in leven blijven, moeilijk, en mag het dorp waarin je je bevindt niet behekst worden, héél moeilijk . Ik heb nooit goed opgelet tijdens wiskunde maar deze formule herinner ik me nog glashelder : moeilijk x zéér moeilijk = oh shit fuck godverdomme . En dat is de formule die Antoine gebruikt heeft voor zijn creatie . In het begin loopt het allemaal van een leien dakje, spookje komt - iemand vecht - spookje dood ( een vermalijde medespeler zegt ' dit gaat goed!' ), dan, spookje spookje spookje spookje (oh shit) komt, monnikje sterft en dorp wordt behekst ( fuck) en game over (godverdomme) . Iemand telt het aantal verslagen geesten en....20 ! Je bent zelfs niet halverwege geraakt . Opnieuw ! Still one more demon to exorcise . En opnieuw ! Just that one more demon to exorcise . En opnieuw ! Oh yeah - that one last demon to exorcise . Yes, gelukt, gewonnen, high five ! Effe rust nu .

Tijdens het opruimen blader je even door de spelregels en achteraan staat : gefeliciteerd jullie hebben nu gewonnen op niveau ' beginners' ( wat ?) nu kennen jullie de regels, krachten, tegels enz tijd om het spel op niveau 'normaal ' te spelen ( waaat ?) als dit te gemakkelijk wordt zijn er nog altijd de niveaus ' nachtmerrie ' en 'hel' (waaaaat?)

Ghost Stories is geweldig, motorpsycho ook

De Ezel...

website designed by Peter Poei